L-13 Blaník
18. 2. 2008
L-13 Blaník
Zrodil se na rýsovacím prkně konstruktéra Karla Dlouhého v první polovině padesátých let jako nástupce úspěšně zavedeného typu Pionýr. Aeroklub Svazarmu tehdy požadoval cvičný kluzák, jenž by VT 109 překonával výkonností, citlivostí řízení i obratností a přitom by vyžadoval přesnější pilotáž - nepromíjel žákům chyby, jak tomu bylo u Pionýra. Cenově měl být nový typ přístupný, v provozu nenáročný a odolný. Přes počáteční nedůvěru se podařilo prosadit celokovovou konstrukci, která byla v té době u kluzáků poměrně neobvyklá. Splňovala však náročné podmínky zadáni a umožnila postavit laminární křídlo lehké, trup dostatečně prostorný a pevný. První let 1956, pilot A.Oswald
L 13 "Blaník" je celokovový dvoumístný kluzák určený k základnímu výcviku pilotů. L-13 Blaník je cvičný a výkonný kluzák, schopný v obsazení jednou osobou plné akrobacie. Je konstruován jako samonosný celokovový hornoplošník klasického uspořádání s podvozkem zádového typu. Hlavním znakem tohoto kluzáku je negativní šípovitost křídel, která je viditelná téměř ve všech polohách letícího kluzáku, konce křídel mají vřetenovitá zakončení. Barva převážně stříbrná.
Technická data:
rozměry | hmotnosti |
rozpětí | 16,2 m | délka | 8,4 m | výška | 2,09 m | plocha | 19,15 m2 | štíhlost | 13,7 |
| prázdná | 292 kg | max. vzletová | 500 kg |
|
letová charakteristika |
rychlosti: maximální | 253 km/h | minimální | 60 km/h | minimální v přist. konf. | 55 km/h | max. s klapkami | 110 km/h | max. na navijáku bez vzt. kl. | 120 km/h | max. na navijáku se vzt. kl. | 100 km/h | max. v aerovleku bez vzt. kl. | 140 km/h |
| min. klesavost | 0,82 m/s | max. klouzavost | 1 : 28 | při rychlosti | 75 km/h |
|