Z-37 Čmelák
Obsah |
Vývoj
Let Z-37 Čmelák byl vyvinut a v kooperaci firem Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Jeho první prototyp pod označením XZ-37 vzlétl 29. června 1963. Letoun se začal sériově vyrábět od roku 1965 a jeho výroba v různých verzích trvala až do roku 1987. Celkem bylo vyrobeno 713 kusů.
Použití
Letoun měl a má široké uplatnění, snad nejvíce známá je jeho verze pro zemědělské účely jako „práškovací letadlo“. Dalším využitím je vlekání leteckých transparentů a větroňů, další obměnou je jeho užití jako dopravního letounu pro osobní dopravu až třech cestujících. Posledně jmenovaná verze se dnes používá zejména k vyhlídkovým letům. Vznikla i cvičná verze pro dvě osoby.
Technické údaje
- Posádka: 1
- Rozpětí: 12,22 m
- Délka : 8,55 m
- Výška: 2,90 m
- Plocha křídel: 23,80 m²
- Vlastní hmotnost: 985 kg
- Hmotnost vzletová : 1850 kg
- Motor: M-462 RF
- Výkon motoru: 235 kW (315 k)
- Rychlost cest./ max. : 180 / 270 km/h
- Vytrvalost ve vzduchu: 3,5 hodiny
- Dolet : 630 km
- Dostup: 4050 m
Uživatelé
- Bulharsko, Československo, NDR, Finsko, Maďarsko, Indie, Irák, Velká Británie, Jugoslávie
- Zdroj:Wikipedia