Aero L-60 Brigadýr
Aero L-60
Aero L-60 Brigadýr | |
---|---|
Sanitní verze Aero L-60 v polských barvách | |
Typ: | víceúčelový letoun |
Výrobce: | Aero Vodochody, Orličan Choceň |
První let: | 24. prosince 1953 |
Zaveden: | 1955 |
Hlavní uživatel: | Československo |
Vyrobeno: | 273 ks |
Aero L-60 Brigadýr je československý víceúčelový letoun z 50. let 20. století.
Vývoj
Roku 1951 byla vypsána soutěž na nový typ letounu, který by nahradil zastaralý stroj K-65 Čáp. Zvítězil typ letounu, který s motorem Argus As 10C a pod označením XL-60 poprvé vzlétl 24. prosince roku 1953. Letoun měl problémy se stabilitou i s motorem, a tak 8. června 1954 vzlétl další prototyp, který měl motor M-208B a dílčí úpravy konstrukce. I když přetrvávaly stále některé nedostatky, bylo rozhodnuto o sériové výrobě. První L-60 byly určeny pro zemědělství, měly 300 litrovou nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení. Dalším typem, jehož prototyp vzlétl 28. června 1955, byl pro vojenské účely. V zadním střelišti měl instalovaný kulomet MG-15 ráže 7,92 mm, dále měl dva pumové závěsníky. Armádní verze dostala název K-60. Definitivními státními zkouškami prošel letoun až roku 1956 a první ověřovací série byla postavena v národním podniku Orličan v Chocni. Dalšími verzemi letounu byla turistická, sanitní a výsadková, letoun sloužil i jako tahač větroňů. Celkem bylo vyrobeno 273 letounů všech verzí.
Technické údaje
- Osádka: 1 + 3
- Pohonná jednotka: Motor Argus As 10C, později M-208 B
- Maximální výkon: 176kW
- Délka: 8,54 m
- Rozpětí: 13,96 m
- Výška: 2,70 m
- Plocha křídel: 24,3 m²
- Vlastní hmotnost: 995 kg
- Vzletová hmotnost: 1415 kg
- Maximální rychlost: 193 km/h
- Dolet: 900 km
- Dostup: 4500 m
Uživatelé
- Československo, NDR, Polsko, SSSR, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Jugoslávie, Čína, Kuba, Rakousko, Švýcarsko, Egypt, Nový Zéland.
- Zdroj:Wikipedia