VT-16 Orlík
18. 2. 2008
VT 16 "Orlík"
VT 16 ORLÍK. V srpnu 1956 vzlétl poprvé výkonný laminární větroň Standard 15, který se později dostal po různých úpravách do sériové výroby jako VT I6 Orlík. Větroň byl původně konstruován pro plachtařské středisko v Medlánkách, kde vyrobili dva prototypy a sériovou výrobu předali do Orličanu v Chocni. "Orlík" plně nahradil stárnoucího "šohaje" a stal se v poměrně krátké době standardním jednosedadlovým větroněm našich aeroklubů. Zavedením VT 16 se podstatně zvýšila úroveň sportovních výkonů. VT I6 ORLÍK, jednosedadlový laminární hornoplošník celodřevěné konstrukce. Lichoběžníkové křídlo mezi žebry vyplněno pěnovým polystyrenem, potaženo překližkou a vybaveno brzdícími klapkami. Trup poloskořepina, kryt kabiny z jednoho kusu organického skla odklopný. Plovoucí výškovka vybavena vyvažovací ploškou. Podvozek: pevné kolo a krytovaná ostruha.
Technická data:
rozměry | hmotnosti |
rozpětí | 16,0 m | délka | 7,4 m | výška | 1,6 m | plocha | 12,80 m2 | štíhlost | 1:20 |
| prázdná | 245 kg | max. vzletová | 345 kg |
|
letová charakteristika |
rychlosti: maximální | 150 km/h | minimální | 62 km/h | max. v aerovleku | 120 km/h | max. v turbulenci | 120 km/h |
| min. klesavost | | max. klouzavost | 1 : 32 | při rychlosti | 75 km/h |
|
Zdroj:www.aeroklubtouzim.unas.cz