Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie aeroklubu Touzim

18. 2. 2008

Letiště Přílezy vzniklo jako vyvolaná investice na základě potřeby Správy dopravních letišť Praha, která měla za úkol vybudovat asfaltovou VPD v Karlových Varech pro rozšíření letecké dopravy.

 Aby aeroklub Karlovy Vary mohl pokračovat ve své činnosti a plnit své vojenské úkoly, byl z rozpočtu výstavby letiště Karlovy Vary vyčleněn obnos na výstavbu letiště Přílezy. Pplk. Šimáček, náčelník AK Karlovy Vary nechal dovést p. Staňka v červnu 1957 do Přílez, vysadil p.Staňka na louce a tam mu oznámil, že ho jmenuje na tomto letišti náčelníkem. V té době tam byly jen dva objekty po radarové stanici, pozůstatek po německé armádě a jinak nic. Z počátku to p. Staněk považoval za legrácku, ale druhý den dostal nákladní eRéNu s postelí pod plachtou a odjel do Přílez. Tady dostal 30 vojáků z Líní, se kterými postavil hangár, který byl dovezen po železnici z Jičína a dřevěný barák dovezený z Pzně a Líní. Celkovou úpravu VPD prováděl Technický útvar z Bechyně.
 

 AK Karloy Vary zahájil činnost na náhradním letišti v březnu 1958. Provoz nebyl jednoduchý, protože se stále upravovala travnatá VPD. Moc se zase nelétalo, protože pro lidi z Karlových Varů to bylo trochu z ruky. A tak koncem roku 1959 odletěli členové AK Karlovy Vary zpět do K. Varů, kde již byla ukončena výstavba VPD. Když odletělo poslední éro, zůstali na letišti pouze dva lidé. Pan Staněk jako náčelník a O. Lebeda, což byl instruktor - plachtař. Večer vzali promítačku a odešli dělat nábor do Útviny. Obecním rozhlasem pozvali místní mládež a zájem byl značný. Prvními členy Aeroklubu Toužim byli: Z. Nováček, J. Vaněk, J. Novák, J. Růžek, Dr. Kadlec, J. Vachulka, J. Hoť a členská základna čítala brzy 25 členů.
 

 Aeroklub Toužim byl oficiálně ustanoven v lednu roku 1960 po územní reorganizaci krajů. První éro jsme přeletěli z Olomouce 16. 4. 1960. Byl to blaník OK-9850. 18.4.1960 p. Staněk přeškolil O. Lebedu na blaníka, aby mohl instruktořit. Přidal se k nim i Fr. Hron, který velice pomohl nejen jako instruktor, ale i jako vlekař.

Nakonec to dopadlo tak, že činnost plachtařů v Toužimi byla větší než plachtařů v Karlových Varech. To zapříčinilo dokonce rivalské, nedobré vztahy a tak to nebylo vždy jednoduché. Také zaseli 16 ha lnu na kraji plochy a z prodeje získali 125 tis. Kčs. Takže měli dost svých peněz, což vedlo k tomu, že si dali za své finance dohromady vlečný letoun Z-225 imatrikulační značky OK-MGY.
 

 Fakt, že letiště sloužilo i pro potřeby armády a že se letiště nacházelo v rozšířeném příhraničním pásmu znamenal nucené utajení a omezení provozu. Letiště nebylo nikde označeno jako letiště aeroklubu. I přes tyto problémy patřilo mezi aktivní letiště v Západočeském kraji. Postupně docházelo k zvelebování celého areálu tzn. výstavba nové věže, přestavby původního dřevěného baráku na zděný, budování vodovodu, zabudování nového topného systému a výstavba dílny, která byla nezbytná pro opravu techniky atd.
 

 Od roku 1995, kdy Armáda České republiky uvolnila letiště ze svého zájmu dochází k dalšímu rozvoji letiště a od dubna 1998 je letiště Aeroklubu Toužim schváleno jako veřejné vnitrostátní letiště.

Na začátku srpna v roce 1997 a 1998 na letišti Aeroklubu Toužim proběhly plachtařské soutěže EUREGIO EGERENSIS v rámci příhraniční spolupráce mezi aerokluby ČR a Německa. Mezi aerokluby vznikla úzká spolupráce. Výsledkem této spolupráce bylo pozvání na EUREGIO EGERENSIS konané v Německu a získání tak nových poznatků.
 

 

V současné době zde vedle sebe rozvíjejí činnost členové aeroklubu a členové LAA a to při výcviku na kluzácích, motorových kluzácích, ultralehkých letadel a paraglidingu.

V roce 2001 se nám podařilo provést generální opravu Orlíku VT-16 OK-3411, který do této doby visel na stěně hangáru a můžeme říci, že už nikdo nedoufal, že opět někdy vzlétne a bude znovu používán k výkonnostnímu létání.

Zdroj:www.aeroklubtouzim.unas.cz